fbpx

Een goede deal tijdens. black friday? Dit is wat je moet weten.

8 november 2022

Binnenkort is het weer zover! Black Friday komt eraan. Dé dag – of liever gezegd week – waarop er volop met kortingen gegooid wordt! We laten ons met z’n allen gretig verleiden en trekken met plezier onze portefeuille open.

Winkeliers pakken het zeer strategisch aan als het gaat over die verleidingen. Ik soms enkele zaken voor je op zodat jij je niet meer zo snel laat vangen!

Schaarste

We kennen de slogans allemaal: ‘op=op’, ‘laatste stuks’, ‘alleen vandaag’, ‘beperkte voorraad’, ‘limited edition’, … Het opzet hierachter is om schaarste te creëren in het brein van de potentiële koper. Dat zet de consument aan tot snel handelen en impulsieve beslissingen nemen. Pas na de aankoop komt dan ook vaak het schuldgevoel.

Geluk & trots

We jagen allemaal graag op de allerbeste deal. Velen van ons krijgen er zelfs een kick van. Dat gewonnen geld geeft ons een gevoel van geluk en/of trots. Maar helaas, ik moet die bubbel doen spatten. Het is net dat gevoel dat ook onze mentale boekhouder aan het werk zet. Die fluistert ons ongemerkt in dat er meer financiële ruimte is dankzij dat gewonnen geld. En hoppa, voor je het weet heb je dat geld aan andere dingen uitgegeven. In totaal gaf je dus even veel geld uit als dat je het eerste item aan de volle pot had gekocht.

Gevoel van controle

Winkeliers zijn er zeer goed in om een vals gevoel van controle te creëren voor de consument. Ze geven je alles in handen om jou het gevoel te geven dat je helemaal zelf beslist wat je koopt en bij wie je dat koopt. Ze geven o.a. kortingen en bieden tools aan om prijzen te vergelijken. Jij bent dus diegene met de vrije keuze om op de ‘koop’ knop te drukken. Maar niets is minder waar. Want wat ze er niet bij vermelden, is dat vaak de prijs vlak voor de kortingsperiode eerst omhoog werd gedaan, om vervolgens een ‘giga-korting’ te geven. Niet elke deal is dus echt zo’n goeie deal…

FOMO

Fear of missing out. We kennen het allemaal. Ja, ook jij die denkt zich daar nooit ‘schuldig’ aan te maken. Nog nooit toegezegd op de vraag om mee te gaan naar een evenement, ook al had je daar eigenlijk geen zin? Nog nooit iets gekocht omdat een vriendin zei dat het jou beeldig zou staan, ook al had je daar het budget niet voor? Voila, ook dat is FOMO. We willen er allemaal graag bij horen en niets van de vreugde missen. Dat is gewoon menselijk en winkeliers spelen daar maar al te graag op in.

Doelbewuste targeting

Jouw shopgedrag wordt beïnvloed op allerlei verschillende manieren, zowel bij online als offline shoppen.

Online uiteraard ‘dankzij’ de cookies. We zoeken info over een bepaald item en even later verschijnen dit en gelijkaardige items ‘toevallig’ overal doorheen de advertenties die je tegenkomt. Niet toevallig uiteraard. Door de cookies blijven de items top of mind via de advertenties. Vroeg of laat laten we ons dan misschien toch overtuigen, terwijl we dat item anders misschien al lang vergeten waren.

Ook offline worden we heel sterk beïnvloed. Bvb door de inrichting van een winkel, geuren die verspreid worden of door de muziek die speelt. Zo zorgt de kerstmuziek dat je helemaal in de kerststemming komt. Kerstkoopjes gegarandeerd! Idem met de geur van vers gebakken brood als je voorbij de bakkerij loopt. Wedden dat je iets extra’s mee hebt?

Nu jij al deze strategieën ontmaskerd hebt, zal jij je niet meer zo snel laten beïnvloeden. Uiteraard mag jij wel nog shoppen! Maar op een bewuste manier! Jij laat jou vanaf nu nooit meer iets onbewust opdringen.

Wil jij hier nog meer over weten? Luister dan aflevering #006 van de Budget Brunette Podcast! Daar ga ik nog dieper in op het psychologische spel achter Black Friday.

WELCOME

Categorieën

You May Also Like…

F*ck money stress

F*ck money stress

Fuck Money Stress Wat zeg je? De prijzen zijn enorm gestegen de laatste tijd? Dat was me echt nog niet opgevallen!...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mmmm cookiessss.